REX (system zarejestrowanych eksporterów) to system dokumentowania pochodzenia towarów za pomocą̨ oświadczeń o pochodzeniu towaru, sporządzanych przez zarejestrowanych eksporterów i ponownych nadawców.
Usługa dedykowana jest dla podmiotów, które potrzebują dokumentować preferencyjne pochodzenie towarów poprzez samodzielne sporządzanie oświadczeń o pochodzeniu/deklaracji pochodzenia.
Wniosek o nadanie statusu REX składasz, gdy:
- jesteś eksporterem i chcesz samodzielnie sporządzać oświadczenia o pochodzeniu/deklaracje pochodzenia,
- jesteś ponownym nadawcą towarów i chcesz sporządzać zastępczy dowód pochodzenia.
Wniosek o nadanie numeru REX można złożyć:
- na PUESC
- w systemie unijnym STP REX
- w formie papierowej – wydrukuj, wypełnij, podpisz wniosek i wyślij na adres:
Izba Administracji Skarbowej w Poznaniu, Wydział Centralna Rejestracja ul. Smoluchowskiego 1, 60-179 Poznań.
- e-mailem, na adres: rex@mf.gov.pl
Co przygotować do rejestracji:
1) numer EORI podmiotu,
2) wykaz pozycji lub działów towarów, które kwalifikują się do preferencyjnego traktowania,
3) upoważnienie – chyba że:
· jesteś osobą uprawnioną do samodzielnej reprezentacji podmiotu, lub
· złożyłeś już upoważnienie przy rejestracji podmiotu, lub
· upoważnienie masz zarejestrowane na PUESC (przygotuj jego numer),
4) dowód uiszczenia opłaty skarbowej od upoważnienia,
5) podpis elektroniczny (certyfikat celny, podpis kwalifikowany lub profil zaufany).
Oryginał upoważnienia wraz z dowodem zapłaty opłaty skarbowej należy przesłać do Izby Administracji Skarbowej w Poznaniu.
Jak złożyć wniosek o nadanie numeru REX, krok po kroku:
1. Zaloguj się na PUESC.
2. Wypełnij formularz: https://puesc.gov.pl/web/guest/uslugi/e-formularz?systemName=SZPROT&formName=1000472
3. Podpisz wniosek
4. Sprawdź, czy otrzymałeś potwierdzenie nadania REX (statusu zarejestrowanego eksportera).
Rejestracja w systemie REX jest bezpłatna.